Preview

EURASIAN INTEGRATION: economics, law, politics

Advanced search

Legal Regulation of Maritime Logistics in the Context of the Emergence of New IT-Technologies in the Digital Age

Abstract

The article is devoted to the development of Maritime logistics in the twenty-first century. The twenty-first century is characterized as the “digital Age”. Digital technologies are rapidly being implemented in all spheres of human life. Today, the participants of the logistics market show great interest in digital production and logistics. This is primarily due to the fact that IT-technologies are rapidly developing, providing new opportunities and thus facilitate the transportation of goods to customers with the possibility of saving time and reducing logistics costs. In terms of competitiveness, many participants in the international and domestic logistics market have introduced and are already using different types of digital technologies. However, it need to be consider, that this new phenomenon requires detailed analysis, development, legislative consolidation and practical implementation in the transport industry. Today, it is especially important to take into account the scope of international legal sources regulating digital technologies, as the practical application of digital logistics should find legislative consolidation.

About the Authors

Viktor P. Kirilenko
Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration (North-West Institute of Management of RANEPA)
Russian Federation

Head of the Chair of International and Humanitarian Law of North-West institute of management of RANEPA, Doctor of Science (Jurisprudence), Professor, Honored Lawyer of Russian Federation

St. Petersburg



Aikaterini Fotopoulou
Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration (North-West Institute of Management of RANEPA)
Russian Federation

Master’s Student of the Law facultyof North-West institute of management of RANEPA

St. Petersburg



References

1. Антонопулос А. Овладение Биткоином. O’Reilly Media, Inc., 2014.

2. Большой энциклопедический словарь. Языкознание / гл. ред. В.Н. Ярцева. М. : Большая Рос. Энциклопедия, 2000.

3. Большой юридический словарь / [В.А. Белов и др.]; под ред. А.Я. Сухарева, В.Е. Крутских. 2-е изд., перераб. и доп. М. : ИНФРА-М, 2003.

4. Бутакова Н.А. Актуальные проблемы регулирования международных морских перевозок грузов на основе Роттердамских правил // Юрист. 2014. № 10. С. 30–34.

5. Буянова Л.Н. Основные направления повышения конкурентоспособности морского транспорта России // Журнал университета водных коммуникаций. 2017. № 1. С. 109–113.

6. Договорное право 2.0: «Умные» контракты как начало конца классического договорного права / А.И. Савельев // Вестник гражданского права. 2016. № 3. С. 32–59.

7. Золотарев М. Инновация транспорта. Цифровое решение на транспорте // Пульс времени. 2018. № 1 (31). С. 19–20.

8. Калпин А.Г. Конвенция ООН о договорах полностью или частично морской перевозке грузов (Роттердамские правила) // Право. Журнал Высшей школы экономики. 2010. № 4. С. 85–97.

9. Кривенкова А.Н. Практика ФАС СЗО по спорам, связанным с морской перевозкой // Арбитражные споры. 2013. № 2 (62). С. 99–112.

10. Куприяновский В.П., Евтушенко С.Н., Дунаев О.Н. и др. Правительство, промышленность, логистика, инновации и интеллектуальная мобильность в цифровой экономике // Современные информационные технологии и ИТ-образование. 2017. Т. 13. № 1. C. 72–80.

11. Международная морская перевозка груза: право и практика М. : Волтерс Клувер, 2007.

12. Пономарев Н.Е. Морская логистика и особенности морских перевозок // Молодой ученый. 2016. № 1. С. 464–466.

13. Поппер Н. Цифровое Золото. Невероятная история Биткойна. М. : ООО «И.Д. Вильямс», 2016.

14. Ротко С.В. О роли коносамента в системе международной морской перевозки грузов // Ученые записки. Памяти Е. В. Добровольской. Т. 40. Ростов-на-Дону : ДЮИ, 2013. С. 79–98.

15. Сарханянц К.О. Средства массовой уберизации. Как интернет-сервисы меняют мировую экономику // Коммерсант. 2016. № 32. C. 13.

16. Тиверовский В.И. Инновации в зарубежной логистике // Транспорт: наука, техника, управление. 2017. № 4. С. 38–42.

17. Трофимова А.Г. Международные режимы морской перевозки грузов. Сравнительно-правовой анализ // Закон и право. 2014. № 1. С. 46–50.

18. Умный контейнер, умный порт, BIM, Интернет Вещей и блокчейн в цифровой системе мировой торговли / Ю. В. Куприяновская, В. П. Куприяновский, А. А. Климов [и др.] // International Journal of Open Information Technologies. 2018. Vol. 6, N 3.

19. Холопов К.В. Международное частное транспортное право. Анализ норм международного и российского транспортного права. М. : Статут, 2010.

20. Arbeitsplatzversorgung mit flexiblen Shuttle // DHF Intralogistik. 2016. N 5. P. 34–35.

21. Auch die Intralogistik wird digital // Stahlreport. 2016. N 7–8. P. 16–17.

22. Baatz Y. Maritime Law. Abingdon : Routledge, 2014.

23. Baughen S.J. Review of Luddecke & Johnson Hamburg Rules // Lloyd’s Maritime and Commercial Law Quarterly. 1996. Vol. 199. P. 78.

24. Baughen S.J. Review of Luddecke & Johnson. The Hamburg Rules // Lloyd’s Maritime and Commercial Law Quarterly. 1996. Vol. 199. P. 302–303.

25. Berlingieri F. International Maritime Conventions. Vol. 1: The Carriage of Goods and Passengers by Sea (Maritime and Transport Law Library). Abingdon : Routledge, 2014.

26. Brooks M. International Trade in Manufactured Goods. In C. Grammenos (ed.), The Handbook of Maritime Economics and Business, 2nd edition, London : Lloyd’s List, 2010.

27. Christopher D. Clack, Vikram A. Bakshi, Lee Braine (2016). Smart Contract Templates: foundations, design landscape and research directions. [Электронный ресурс]. URL.: https://arxiv.org/pdf/1608.00771.pdf , p. 8 (дата обращения: 02.05.2018).

28. Collaborative economy 2016 [Электронный ресурс]. URL: http://ec.europa.eu/growth/single-market/strategy/collaborative-economy_en (дата обращения: 03.09.2018).

29. Christopher M., Holweg M. (2017) Supply Chain 2.0 Revisited: A Framework for Managing Volatility-Induced Risk in the Supply Chain, International Journal of Physical Distribution and Logistics Management, 47 (1), 2–17.

30. Giasch J.C. Bills of Lading, Waybills and the Hague-Visby Rules // [Электронный ресурс]. URL.: http://www.admiraltylaw.com/papers/Bills_of_Lading_waybills_and_HR_Rules.pdf (дата обращения: 02.05.2018).

31. Harris J.W. Laws and Legislation. Maritime Law: Issues, Challenges and Implications. London: Nova Science Publishers, 2011.

32. Hazard J., Hardjono Th. CommonAccord: Towards a Foundation for Smart Contracts in Future Blockchains. W3C Position Paper. 2016.

33. Lansiti M., Lakhani K. (2017). The Truth about Blockchain, Harvard Business Review, 95 (1), 118–127.

34. Luttenberger A. Harmonizing the EU Standards Concerning Ship Waste Reception Facilities in the Republic of Croatia // The University of Rijeka, Faculty of Maritime Studies Paper. 2013. March 25. P. 9.

35. Mangan J., Lalwani C., Fynes B. (2008) Port-Centric Logistics, International Journal of Logistics Management 19 (1), 29–41.

36. Nazli I., Zulkifli H. The Weaknesses of the Hague Rules and the Extent of Reforms Made by the Hague-Visby Rules [Электронный ресурс]. URL: http://www.fd.unl.pt/docentes_docs/ma/wks_MA_24604.pdf (дата обращения: 02.05.2018)

37. Stopford M. (2015) From Eco-Ships to Smart-Shipping: Revolution or Evolution? The Naval Architect, January, 18–21.


Review

For citations:


Kirilenko V.P., Fotopoulou A. Legal Regulation of Maritime Logistics in the Context of the Emergence of New IT-Technologies in the Digital Age. EURASIAN INTEGRATION: economics, law, politics. 2018;(2):69-78. (In Russ.)

Views: 774


ISSN 2073-2929 (Print)