Preview

EURASIAN INTEGRATION: economics, law, politics

Advanced search

Internationalization of Russian Education: an Analysis of Expert Assessments

Abstract

The article is devoted to the problems of Russian educational services promoting to international markets. The author carried out the analysis of the efforts made at the government level and a wide range of expert assessments on the studied issues. The author proposeda number of recommendations for developing a new strategy for promoting Russian educational services and to increase the number of Asian, Eastern European and Western European students in Russian universities.

About the Author

Nina V. Shevchuk
Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration (North-West Institute of Management of RANEPA)
Russian Federation

Deputy Dean for International Activities of Faculty of International Relations, Associate Professor of Chair of International Relations, PhD in Political sciences

St. Petersburg



References

1. Атабекова А.А., Горбатенко Р.Г., Шустикова Т.В. Повышение международной конкурентоспособности вузов РФ: иностранные языки как инструмент обеспечения академического превосходства // Глобальный научный потенциал. 2016. № 12 (69). С. 34–36.

2. Баринова Н.В. Магистерские программы в России: теория и практика [Электронный ресурс]. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=30031151 (дата обращения: 24.07.2018).

3. Галичин В.А. Международный рынок образовательных услуг: основные характеристики и тенденции развития [Электронный ресурс]. URL: https://www.ranepa.ru/images/docs/nayka/delo/Galichin-blok.pdf (дата обращения: 24.07.2018).

4. Дмитриев Н.М. Материал совещания Министерства образования РФ «О развитии экспорта образовательных услуг российских вузов» [Электронный ресурс]. URL: http://www.russia.edu.ru/information/analit/official/4069/ (дата обращения: 24.07.2018)

5. Доклад о результатах деятельности Россотрудничества по реализации возложенных на него полномочий за 2016 год [Электронный ресурс]. URL: http://rs.gov.ru/uploads/document/file/2072/%D0%94%D0%BE%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D0%B4%202016.docx (дата обращения: 24.07.2018).

6. Краснова Г.А. Продвижение образовательных услуг российских вузов на зарубежные рынки. Презентация к докладу [Электронный ресурс]. URL: http://ifap.ru/cfeoll/disc/content/books/33.pdf (дата обращения: 24.07.2018).

7. Косевич А.В., Кожина В.О. К вопросу о повышении конкурентоспособности России на мировом рынке образовательных услуг // Вестник МИЭП. 2016. № 1 (22). С. 91–98.

8. Окольнишникова И.Ю., Дьяченко О.М. К вопросу о внедрении маркетингового подхода к продвижению научно-образовательных услуг вузов России на международных рынках // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Экономика и менеджмент. 2013. Т. 7, № 1. С. 144–148.

9. Родионов Д.Г., Кушнева О.А. Российские университеты: на пути к амбициозным целям // Общество. Среда. Развитие. 2015. № 3 (36). С. 8–15.

10. Семенова Т.В., Вилкова К.А., Щеглова И.А. Рынок массовых открытых онлайн-курсов: перспективы для России // Вопросы образования. 2018. № 2. С. 173–197.

11. Чинаева Т.И. Основные тенденции развития международного рынка образовательных услуг // Статистика и экономика. 2017. № 1. С. 60–68.

12. Ямпольская Д.О., Косяков М.А. Проблемы продвижения современных вузов на международные рынки (на примере вузов из программы ТОП 5-100) // Успехи современной науки. 2016. Т. 3. № 11. С. 21–27.


Review

For citations:


Shevchuk N.V. Internationalization of Russian Education: an Analysis of Expert Assessments. EURASIAN INTEGRATION: economics, law, politics. 2018;(3):81-86. (In Russ.)

Views: 511


ISSN 2073-2929 (Print)